Godt brød.

Jeg har fået en rigtig god opskrift på et brød, som jeg absolut må dele med jer.


I opskriften skal man bruge kamut-fuldkornsmel og malt-mel, og hvor køber man lige det henne.
Jo - Kamut- mel i Kvickly og malt-mel i din helsebutik.

 

Opskriften lyder sådan her:

5 g gær
6 dl kold vand
2 tsk. godt salt ( flagesalt )
2 tsk. rørsukker
1 spsk. olie
450 g hvedemel
75 g maltmel
100 g kamutmel
25 g durummel
1 dl solsikkekerner
1/2 dl hørfrø
1/2 dl græskarkerner

Opløs gæren i vandet og tilsæt de øvrige ingredienser, start med kerner og specialmel.
Dejen røres godt sammen med en røreske, så der ikke er tørre melklumper tilbage - dejen skal ikke æltes og skal helst være godt klistret ( husk at skrabe ned med en dejskraber ).
Stil dejen til til hævning i mindst 12 timer ( gerne 24 timer ) i køleskab ( tildækket ).
Drys mel på bordet og hæld dejen over på det. Dejen foldes 4-5 gange, lægges tilbage i skålen igen.
Herefter hæver dejen mindst 3 timer ( gerne 6 timer) ved stuetemperatur ( tildækket ).
Drys lidt solsikkekerner i bunden af en mellemstor form med slip let sider,( evt.Tupperware UltraPro 3,5 l.) og hæld dejen direkte fra skålen og ned i formen. Læg låg på formen ( kan bruge staniol ) og bag brødet ved 250 grader (varmluft) i ca.30 min. Tag låget af formen og bag brødet yderliger 15 min ved 230 grader.
Brødet bør afkøle mindst 20-30 min.før servering.

God fornøjelse.

Kommentarer