Rughapser og brødtern.

Rughapser og brødtern skal ikke spises sammen, men det fik jeg bagt og ristet igår. I mine forberedelser til bespisning af 20 mennesker, kom nærigheden op i mig. Hvorfor betale omkring 50 kr for brødtern, når du kan lave dem selv for 20 kr. Du får flere og de smager bedre.




















 Min opskrift på brødtern:

1 pk. toast brød ( ikke med kerner )
Oliven olie
All round krydderier

Skær skorperne af brødet og skær dem i små tern. Varm en pande op med lidt olie og kom brødternene i.
Drys krydderiet over, mængden er alt efter smag. Rist så brødeternene til de er sprøde og læg dem over på bagepapir til afkøling. Når de er helt kolde, kan de puttes i lufttæt bøtte og du har brødtern i nogle dage. Prøv og sæt en skål med brødtern i og se hvor længe de kan stå uden at blive spist. De hjemmelavet er de bedst. :)

Rughapserne er et forsøg, men det virker. De er med chokolade og nødder i. Smagte en hos bageren og det måtte man da, kunne lave selv. Rigtig gode som en lækker lille snack og så er den jo sund.

Rughapser med nødder og chokolade:

500 gr. AMO solsikke rugbrøds blanding
25 gr. gær
5 dl. lunken vand
200 gr. hvedemel
125 gr.  hakket chokolade
75 gr. hakket hasselnødder
Gær røres ud i det lunken vand og rugmel og hvedemel æltes i. Dernæst chokoladen og nødderne. Brug en håndmikser eller en rørmaskine med dejkroge og ælt godt. Dernæst laves du små brød/boller. Jeg laver dem med en ske, som jeg dypper i lidt olie, på samme måde som når man laver frikadeller. Så skal de stå tildækket i ca. 30-40 min. De bages i en forvarmet ovn ved 200 gr. i ca. 10 min.





Kommentarer